Przylot do Tajlandii i loty wewnątrzkrajowe
Lecąc do Tajlandii, skorzystacie z jednego z kilku międzynarodowych portów lotniczych. Podróżując z Europy, będzie to zapewne Port Lotniczy Bangkok – Suvarnabhumi (BKK), Port Lotniczy na Phuket (HKT) lub Port Lotniczy Krabi (KBV).
Poruszając się wewnątrz Azji, do dyspozycji mamy stare stołeczne lotnisko – Port Lotniczy Bangkok Don Mueang (DMK) i Port Lotniczy Chiang Mai (CNX).
Tajlandia posiada bardzo dużą liczbę lokalnych lotnisk, pozwalających na szybkie i wygodne przemieszczanie się po kraju. Z lotu lokalnego wewnątrz Tajlandii skorzystaliśmy raz, lecąc z Bangkoku (lotnisko Don Mueang) do Chiang Rai na północy Tajlandii.
Bangkok – jak poruszać się po tej gigantycznej metropolii?
Bangkok, jakkolwiek na pierwszy rzut oka zdaje się być niezwykle chaotycznym molochem, posiada niezwykle dobrze rozwinięty transport publiczny. Postaramy się go teraz przybliżyć bazując na własnych doświadczeniach.

Na pierwszy ogień najbardziej charakterystyczny środek transportu w Tajlandii, czyli Tuk Tuk.
Tuk Tuki to słynne pojazdy trójkołowe z zadaszeniem, bez szyb, drzwi, czy pasów bezpieczeństwa. Często je widać na zdjęciach związanych z podróżami po Azji Południowo-Wschodniej. Ich nazwa wzięła się od dźwięku silnika jaki wydają. Tuk Tuki są znacznie droższe od taksówek motocyklowych i songthaew’ów, ponieważ stały się one popularną atrakcją turystyczną. Z kierowcami Tuk Tuków można, a nawet trzeba, negocjować cenę jako, że są mistrzami w wyciąganiu pieniędzy od „farangów” (czyt. białych turystów). Warto jednak chociaż raz skorzystać z przejazdu tą autorikszą.
Tuk Tuka nie trzeba łapać – znajdzie Was sam.
Bangkok jest jednym z najchętniej odwiedzanych miast na globie (1 miejsce w 2018r., 2017r., 2016r.) i dlatego ma największą na świecie ilość taksówek w stosunku do ludzi. W przeciwieństwie do miast europejskich, taksówki w Bangkoku są bardzo tanie. Dla przykładu, za przejazd z wynajmowanego przez nas
mieszkanka nieopodal Victory Monument na lotnisko Bangkok Suvarnabhumi zapłaciliśmy 277 bahtów (grudzień 2018). Pokonany dystans to 31 km. Ruch w niektórych dzielnicach Bangkoku może być przerażający, taksówki są jednak klimatyzowane, dzięki czemu można odpocząć od upału.
Ważne: Pamiętajcie, by po wejściu do taksówki upewnić się, że kierowca włączył licznik! W Bangkoku polecamy aplikację GRAB, działającą podobnie jak znany na polskim rynku UBER. Różnica polega na tym, że GRAB zrzesza również kierowców zwykłych taksówek.
W pozostałych miastach i miasteczkach Tajlandii nie ma tak ogromnej liczby taksówek jak w stolicy i zazwyczaj nie ma liczników.
-
Songthaew – taksówki wieloosobowe
Nazwa „songthaew” w tłumaczeniu na język polski oznacza „dwa rzędy”. Songhaewy to małe pick-upy, które mają 2 rzędy ławek. Aby zatrzymać songthaew, wystarczy zamachać ręką. Jeżeli z kolei chce się wysiąść, można to zrobić na dowolnym odcinku trasy, należy tylko powiadomić kierowcę poprzez przyciśnięcie dzwonka, który jest zamontowany w suficie.
W Bangkoku Songthaew są popularnym środkiem transportu, łączącym dalsze ulice z główną ulicą, na której znajduje się BTS. Na początku naszego pobytu w Tajlandii w 2018 wynajęliśmy mieszkanko, znajdujące się w kondominium przy ulicy Soi Punnavithi 101. Aby dostać się do BTS i dalej do centrum miasta korzystaliśmy z Songthaew, gdzie cena była z góry ustalona i wynosiła 6 bath za przejazd.
W niektórych miejscowościach turystycznych na songhaew mówi się „baht bus” (np. Pattaya). Warto zapoznać się z lokalnymi zwyczajami odnośnie podróżowania tą metodą, gdyż w każdym mieście mogą one być inne. Przykładowo będąc w Pattaya i łapiąc tamtejszy bath bus, należy unikać konfrontacji z kierowcą. Jeżeli zacznie nam zadawać pytania typu „where do you go?” należy go zignorować. Czemu? Wsiadając do bath bus-a jedziemy przed siebie, jeżeli trasa przestanie nam odpowiadać (pojazd zakręci w niepożądaną przez nas stronę), dajemy kierowcy znać, że chcemy wysiąść, płacimy 10 bath i łapiemy kolejny songthaew. Jeżeli natomiast powiemy kierowcy dokąd konkretnie chcemy się udać, to ten wymyśli sobie cenę z kosmosu za taki przejazd i ta cena będzie dla nas wiążąca.
W ostatnich latach, z powodu nadmiernie zatłoczonych dróg w Bangkoku, planiści miejscy opracowali zarówno sieć nadziemną, jak i podziemną przez miasto. BTS Skytrain to ndaziemny system kolejowy składający się z linii Sukhumvit i Silom Line (pierwsza linia została uruchomiona w 1999 r.). Ta naziemna sieć kolejowa zatrzymuje się w wielu regionach turystycznych przy największych atrakcjach Bangkoku. Ceny uzależnione są od długości trasy. Wagony są mocno klimatyzowane, różnica temperatur jest bardzo odczuwalna. My przemieszczając się po Bangkoku, zawsze mieliśmy ze w plecaku kocyk, którym przykrywaliśmy Adama w BTSie.
Zaskakującym może być fakt, że Tajowie bardzo respektują zasady ustępowania pierwszeństwa wysiadającym, jak również ustawiania się w kolejkach do nadjeżdżającego pociągu. Kolejki są tylko w wyznaczonych do tego miejscach. Ze względów bezpieczeństwa, perony metra w Bangkoku zabezpieczone są szklaną szybą i szklanymi drzwiami, które otwierają się w momencie otwarcia drzwi wagonu.
Więcej informacji na temat cen, stacji i godzin funkcjonowania Sky Train’u znajdziecie TUTAJ.
M
etro MRT, zwane jest inaczej Niebieską Linią, zostało otwarte w 2004 r. Składa się z 19 przystanków (czerwiec 2019) i podąża nieco inną drogą niż BTS Skytrain. BTS i MRT przecinają się w różnych punktach, pozwalając podróżnym na dotarcie do wybranego miejsca docelowego. Podobnie jak w przypadku BTS, ceny biletów uzależnione są od długości trasy, a ze względów bezpieczeństwa, perony metra zabezpieczone są szklaną szybą i szklanymi drzwiami, które drzwi otwierają się w momencie otwarcia drzwi wagonu. Więcej informacji na temat cen, stacji i godzin funkcjonowania MRT znajdziecie TUTAJ.
Taksówki motocyklowe są dobrym wyborem, jeśli szukasz taniego i natychmiastowego transportu na
krótkim odcinku…i do tego lubisz ryzyko. Nie licz na to, że dostaniesz kask, a kierowca będzie przestrzegał przepisów ruchu drogowego.
Moto taksówki często są wykorzystywane do przemieszczania się po bocznych uliczkach Bangkoku.
Taksówkarzy motocyklowych można rozpoznać po pomarańczowych kamizelkach z numerami. Zazwyczaj mają oni postoje nieopodal strategicznych miejsc, takich jak stacje BTS czy MRT.
Jak się łatwo domyślić, nie jest to najbezpieczniejszy środek transportu.

Tramwaje wodne to jeden z najłatwiejszych, najprzyjemniejszych, a zarazem najtańszych sposobów przemieszczania się do strategicznych miejsc w Bangkoku. Łodzie obsługują przewozy wzdłuż rzeki Menam, podróżując od przystani do przystani. Bilety możemy zakupić zarówno w kasach mieszczących się w przystani lub bezpośrednio na pokładzie. Tramwajem wodnym możemy dotrzeć m.in. w okolice Wielkiego Pałacu, Wat Pho, czy Wat Arun.
W Bangkoku wzięliśmy autobus publiczny łącznie dwa razy podczas dotychczasowych dwóch pobytów. Za pierwszym razem śpiesząc się na samolot do Chiang Rai ze stacji BTS Moh Chit na lotnisko Don Mueang. Przejazd kosztował parenaście bath i pozwolił nam na szybkie dotarcie do celu. Drugi raz autobusem miejskim w Bangkoku podróżowaliśmy ze stacji kolejowej Bangkok – Hua Lamphong do China Town. Zapłaciliśmy wówczas niecałe 10 bath, jednakże nie można nazwać tego jazdą. Szybciej zdecydowanie byłoby się przejść. Podsumowując ten środek transportu – polecamy na obrzeżach stolicy i to poza godzinami szczytu, natomiast zdecydowanie odradzamy w centrum.
Wyjazd poza stolicę
Podróżowanie po Tajlandii nie stanowi większego problemu. Oprócz wspomnianych na początku samolotów przemieszczanie się pomiędzy miastami ułatwiają pociągi i autobusy.
Sieć linii kolejowych Tajlandii działa w całym kraju i oferuje wygodne opcje podróży. W tajskich kolejach istnieją trzy
klasy.
Pociągi dalekobieżne odchodzą ze stacji Hua Lamphong w Bangkoku. Bilety można zakupić online u pośredników, lub też bezpośrednio na stacji.
Pasażerowie pierwszej klasy pociągów dalekobieżnych (np. Bangkok – Chiang Mai) mają do dyspozycji prywatną, klimatyzowaną kabinę z podwójnym łóżkiem, a cena biletu może być nieco wyższa niż cena za niskobudżetowy lot samolotem.
Pasażerowie drugiej klasy pociągów dalekobierznych otrzymują łóżko w bezprzedziałowym wagonie. Zasłonki gwarantują tu odrobinę prytatności.
Najniższa, trzecia klasa tajskiej koleji to miejsca siedzące w bezprzedziałowym wagonie.
My z tajskiego pociągu korzystaliśmy tylko raz. Była to krótka trasa lokalnym pociągiem z Ayutthaya do Lop Buri.
Niemal w każde miejsce w Tajlandii dostaniemy się autobusem. W samym Bangkoku mamy kilka dworców autobusowych. My korzystaliśmy ze stacji Ekkamai podczas naszej podróży na wyspę Koh Chang i do Pattaya, a także jadąc z Hua Hin. Z autobusów korzystaliśmy również na poniższych trasach:
Chiang Rai – Chiang Mai
Chiang Mai – Sukothai
Sukothai – Ayutthaya
Ayutthaya – Kanchanaburi
Kanchanaburi – Rachaburi
Pattaya – Hua Hin
Na trasach krajowych operują zarówno przewoźnicy państwowi, jak i prywatni.
✈️ Szukasz lotów do Tajlandii 🇹🇭 ❓ Kliknij TUTAJ, aby znaleźć najtańszy lot do tego miejsca ❗
|
🛌 Potrzebujesz noclegu na miejscu? Najtańsze noclegi znajdziesz na booking.com
|
🌐 Pozostań w kontakcie z bliskimi, dzięki Airalo! Wpisując specjalny kod polecający: ADRIAN6665 otrzymasz 3 USD zniżki na pierwsze zamówienie, a nasz SAMOUCZEK pomoże Ci w instalacji eSim!
|
Wróć