Do Pragi wybraliśmy się na sierpniowy długi weekend. Zdecydowaliśmy się na nocną podróż samochodem. Z Poznania wyjechaliśmy kilka minut po północy, żeby wczesnym rankiem zameldować się w stolicy naszych południowych sąsiadów. Plusem takiego rozwiązania jest również to, że nasz najmłodszy podróżnik właściwie całą trasę przespał i obudził się dopiero w Czechach. O podróży samochodem z dzieckiem pisaliśmy już TUTAJ. W tym wpisie przedstawimy Wam to, o czym należy pamiętać przed wyjazdem autem do Czech.
Przed wyjazdem – przygotowanie obowiązkowego wyposażenia auta
Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Czechach jest dużo bardziej rozbudowane niż w Polsce. Pomimo iż kraj ten ratyfikował Konwencję Wiedeńską o Ruchu Drogowym, na mocy której wystarczające jest, aby wyposażenie naszego auta było takie jak wymagane przepisami kraju, w którym nasze auto jest zarejestrowane, to niestety rzadko można liczyć na znajomość tego przepisu przez lokalnych policjantów. Ci, za brak któregokolwiek z elementów obowiązkowego wyposażenia samochodu, przewidzianych przepisami czeskiego prawa będą chcieli nam wystawić mandat. W razie odmowy jego przyjęcia skierują sprawę do sądu, zapewniając nam kolejne, mniej przyjemne wizyty w tym kraju.
Przed wyjazdem do Czech warto zatem zadbać o następujące elementy wyposażenia samochodu:
-
Koło zapasowe, lewarek i klucz – tak jak koło zapasowe raczej większość kierowców ma (no chyba, że akurat w jego miejscu zamontowano butlę LPG, albo… akurat go po prostu nie ma, lub nie jest już kołem zapasowym… lub z jakiegokolwiek innego powodu znikło z auta), tak lewarek i klucz są elementami, które już nie są aż tak popularne (chociaż warto je mieć nawet w Polsce).
-
Komplet zapasowych żarówek, wraz z bezpiecznikami – kosztuje grosze i patrząc na to, ile osób jeździ po polskich drogach z przepalonymi żarówkami od świateł mijania (pół biedy za dnia, gorzej w nocy) to nie wiem, czy nie powinno się takiego obowiązku wprowadzić i u nas…
-
Kamizelka odblaskowa – uwaga! – musi się ona znajdować w kabinie samochodu, a każdy, kto samochód opuszcza poza terenem zabudowanym, powinien mieć ją na sobie.
-
Apteczka w standardzie unijnym
Oczywiście poza powyższymi elementami trzeba posiadać także te, które zarówno w Polsce, jak i w Czechach są obowiązkowe. Mowa tu oczywiście o trójkącie ostrzegawczym i gaśnicy.
Ok, gotowi do drogi?
No to jedziemy!
Jak dojechać do Pragi z Polski
Jest co najmniej kilka dróg, które można wybrać. My zdecydowaliśmy się na trasę przez Wrocław, Kudowę-Zdrój, Hradec Kralove, a więc w Polsce S5, A8 (obwodnica Wrocławia) i droga krajowa nr 8, zaś w Czechach droga krajowa nr 33 i droga krajowa nr 11. Istnieje możliwość, żeby ostatni odcinek tej trasy pokonać autostradą, należy jednak w tym celu wykupić winietę. My zdecydowaliśmy się na pokonanie tej trasy bezpłatnymi odcinkami dróg, winiety zatem nie kupowaliśmy. W razie jednak jakby ktokolwiek potrzebował to koszt winiety 10-dniowej to 12,50 EUR. Dodamy tylko (na wypadek jakby ktoś do Czech wybierał się na dłużej), że koszt winiety miesięcznej to 18 EUR, zaś winiety rocznej to 60,50 EUR.
Drogi bezpłatne w Czechach są w bardzo dobrym stanie. Poruszając się po nich, należy jednak szczególnie zwrócić uwagę na znaki, żeby nagle nie znaleźć się na drodze płatnej. Drogi płatne oznaczone są sześciobokiem z szarym kołem pośrodku i na nich winieta jest wymagana.
Ograniczenia prędkości w Czechach
Tego na prawdę warto przestrzegać, bo mandaty w Polsce to grosze przy tym, co jest w Czechach. Dodatkowo warto powiedzieć, że ograniczenia są rygorystycznie pilnowane przez czeskich policjantów. Na bezpłatnych drogach trzeba się mieć na baczności ze względu na fotoradary. Za nawet niewielkie przekroczenie prędkości mogą nam one zrobić zdjęcie, które stanie się niefajną, spóźnioną pamiątką wakacyjną.
Poniższa tabela przedstawia ograniczenia prędkości w Czechach, oraz kilka przydatnych informacji:
fot. bankier.pl
Warto zwrócić jeszcze uwagę na dopuszczalny limit alkoholu. Nawet jedno, zimne, pyszne czeskie piwko wieczorkiem może sprowadzić na nas kłopoty, gdy planujemy podróż wczesnym rankiem.
Jak poruszać się samochodem po czeskiej stolicy
Odpowiedź na to pytanie brzmi… wcale! 🙂 Strefy płatnego parkowania w niemal całym centrum oraz różnokolorowe miejsca parkingowe przyprawiają o zawrót głowy. I tak kolejno:
-
Strefa niebieska – tych jest w zasadzie najwięcej. Oznaczają, że na danym miejscu mogą parkować na dłużej jedynie osoby zameldowane w danej dzielnicy. Nam wolno zostawić w nich auto jedynie na 3 godziny, oczywiście odpłatnie.
-
Strefa pomarańczowa – specjalna strefa dla odwiedzających w pobliżu szpitali i urzędów. Maksymalny czas parkowania określony jest na znaku drogowym.
-
Strefa fioletowa – tu możemy pozostawić nasz samochód na czas nieprzekraczający 24 godzin.
-
Strefa żółta (czy raczej żółte linie) – zaparkowanie w tym miejscu grozi odholowaniem, szukaniem naszego auta po parkingach całego miasta i oczywiście koniecznością zapłacenia stosownej kary. Żółta linia przy krawędzi zarezerwowana jest bowiem np. dla służb miejskich.
Witam , czy wiek auta ma znaczenie przy przekraczaniu granicy Czech ? Posiadam samochód z przed 2000r. I słyszałem opinie, że nie wjadę do czech, lecz nie znalazłem nigdzie informacji która to potwierdzi.
Powiem szczerze, że nic mi o tym nie wiadomo. Nasze auto było z 2004 roku. Ale… Nikt nas w żaden sposób nie kontrolował, nikt nie sprawdzał nam dokumentów auta, tak więc w ciemno bym powiedział, że o ile nie będziesz mieć kontroli drogowej to nikt nawet nie będzie wiedział czy jeździsz autem z 1999 roku, czy z 2000. Pozdrawiamy
Wjechałem audi 80 z 1993, miałem kontrole drogowa w Czechach, żadnych problemów
Jeśli moje auto fabrycznie nie było wyposażone w koło zapasowe, tylko w zestaw naprawczy, to muszę kupic?
„Na stronach Ministerstwa Transportu opublikowano propozycje zmian wyposażenie obowiązkowego pojazdów samochodowych, które weszły w życie od 1 października (2018). Zgodnie z nimi będzie ono ograniczone do kamizelki odblaskowej, trójkąta ostrzegawczego oraz koła zapasowego z narzędziami koniecznymi do jego wymiany (lewarek, klucz). Ta ostatnia pozycja obowiązuje też tylko w wypadku, gdy samochód nie jest wyposażony w zestaw naprawczy, ogumienie umożliwiające dojazd do warsztatu (z obowiązkową sygnalizacją ubytku ciśnienia), lub nie posiada wykupionej usługi Assistance, obejmującej cały obszar Republiki.”
Za czechy24.com.pl