Skip to content
Okulary Na Świat
Menu
  • Strona główna
  • O nas
  • Tu i tam
    • Afryka
      • Egipt
    • Ameryka Północna
      • Meksyk
    • Azja
      • Arabia Saudyjska
      • Indonezja
      • Izrael
      • Malezja
      • Singapur
      • Tajlandia
      • Turcja
      • Wietnam
      • ZEA
    • Europa
      • Anglia
      • Belgia
      • Chorwacja
      • Czechy
      • Estonia
      • Francja
      • Grecja
      • Holandia
      • Łotwa
      • Macedonia
      • Polska
        • Małopolskie
        • Podkarpackie
        • Pomorskie
        • Wielkopolskie
      • Rumunia
      • Słowacja
      • Węgry
  • Lifestyle
    • Inspiracje
    • Hotele
    • Pyszności
    • Projekt: rodzina
      • z Afryki
      • z Ameryki Północnej
      • z Ameryki Południowej
      • z Azji
      • z Europy
    • Recenzje książek
    • Recenzje linii lotniczych
    • W podróży z dzieckiem
  • Tanie latanie
  • Współpraca
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Menu
Budapeszt

Budapeszt: jak dojechać stolicy kraju naszych bratanków i jak się po niej poruszać?

2021-05-052023-09-13 by OkularyNaŚwiat

Do Budapesztu z Polski wiedzie kilka, jeżeli nie kilkanaście dróg. My będąc na Węgrzech, co najmniej kilkukrotnie razem mieliśmy już okazje skorzystać z kilku opcji. I tak do stolicy Madziarów z Polski dotrzeć można:

  •  Pociągiem 

Opcja, którą podróżowaliśmy w zasadzie w przeciwnym kierunku – z Budapesztu do Polski. W 2015 po spędzeniu pół roku w Rumunii zdecydowaliśmy się na tę opcję z racji posiadania dość sporego dobytku w postaci kilku obficie przeładowanych walizek i plecaków. Ten sam powód przyświecał Adrianowi, wracającemu z Erasmusa w Szeged w 2012 roku. O Szeged napiszemy w osobnym wpisie.

PKP swego czasu oferowało kilka połączeń. Do węgierskiej stolicy można było się dostać z Warszawy, Krakowa i Katowic. Koszt biletu to 30 EUR w jedną stronę o ile rezerwacji dokonywaliśmy z miesięcznym wyprzedzeniem. Taniej wychodziło wybrać opcję tam i z powrotem. Wówczas kilka Euro zostawało nam w kieszeni. Pisze w czasie przeszłym, gdyż – o zgrozo – obecnie nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego z Polski do Budapesztu. Można się tylko domyślać, że ze względu na pandemię koronawirusa połączenie zostało zawieszone i – miejmy nadzieję – zostanie przywrócone na okres wakacyjny. Pociąg zatrzymuje się w stolicy Węgier na stacji Budapest Keleti (Budapeszt Wschodni). Kolej na Węgrzech i pomysł przemieszczania się po tym państwie koleją to generalnie świetny pomysł. Z Budapesztu dostaniemy się w zasadzie wszędzie, w razie czego korzystając również z innych stacji.

Pozostałe dworce w Budapeszcie to Budapest Nyugati (Budapeszt Zachodni) – stąd można dostać się między innymi na południe kraju, Budapest Déli (Budapeszt Południowy) – stąd można rozpocząć podróż m.in. nad węgierskie morze, czyli Balaton i Budapeszt Kelenföld. Warto wspomnieć również o niewielkiej stacji kolei podmiejskiej na Batthyány tér, skąd udamy się w podróż do przepięknego Szentendre.

  •  Samolotem 

Opcja chyba najwygodniejsza, a na pewno najszybsza. Do wyboru mamy zarówno naszego narodowego przewoźnika PLL LOT, jak i WizzAir – oba operujące z Warszawy, oraz od niedawna Ryanair, łączący Poznań z Budapesztem. W 2012 Ryanair operował jeszcze z Krakowa, co Adrian pamięta jako najkrótszy lot w jego życiu (trwał zaledwie 25 minut).

Lotnisko im. Ferenca Liszta w Budapeszcie oddalone jest o 16 km od centrum stolicy. Do centrum miasta dojedziemy, korzystając z węzła komunikacyjnego, zlokalizowanego na stacji Kőbánya-Kispest. Decydując się na tę opcję należy wziąć autobus 200E sprzed Terminala 2, którym dojedziemy do węzła komunikacyjnego na stacji Kőbánya-Kispest. Jest to ostatnia stacja autobusu spod Terminala 2. Będąc tutaj, możemy się przesiąść na pociąg, jeżeli planujemy dalszą podróż na południe Węgier (w tym przypadku wystarczy właściwie dojechać spod terminala do stacji Ferihegy vasútállomás, która zlokalizowana jest przed nieczynnym już dla lotów pasażerskich Terminalem 1). Węzeł Kőbánya-Kispest stanowi również ostatnią stację trzeciej linii metra, którym w około 20 minut dotrzemy do centrum Budapesztu (stacja Deák Ferenc tér). Od 2017 roku nie utrudniając sobie życia w to samo miejsce dotrzemy autobusem 100E spod samego Terminala 2. Dodamy, że stacja Deák Ferenc tér stanowi węzeł trzech spośród czterech linii metra węgierskiej stolicy.

  • Autobusem

Do Budapesztu można z łatwością dostać się autobusem przede wszystkim z Warszawy i Krakowa, a także z Wrocławia. Przynajmniej nasze doświadczenie sprowadza się do podróży z tych trzech miast. Przewoźników jest jednak dużo i zmieniają się oni jak w kalejdoskopie, a przez obecną sytuację podróżowanie jest bardzo utrudnione i wiele połączeń zostało zawieszonych. Podobnie jak w przypadku pociągów mamy nadzieję, że to tylko tymczasowe. Główny terminal autobusowy w Budapeszcie to Népliget, z którego do centrum dostaniemy się trzecią linią metra.

  • Samochodem

To oczywiście najbardziej pewny i niezawodny środek transportu. Na Węgry możemy się dostać zarówno przez Słowację, jak i przez Czechy i Słowację. O podróży samochodem na Węgry opowiemy jednak w osobnym wpisie.

A jak poruszać się po Budapeszcie?

Jeżeli nie zdecydujecie się do stolicy Węgier dojechać własnym samochodem to mamy dla Was świetną wiadomość. Budapeszt jest miastem znakomicie skomunikowanym. Niemal w każde miejsce dojedziemy jedną z czterech linii metra, autobusem lub trolejbusem, a także tramwajem. Zwiedzając centrum stolicy, proponujemy jednak po prostu spacer. Sugerowaną przez nas trasę zwiedzania węgierskiej stolicy przedstawimy w osobnym wpisie, będąc jednak w tematyce komunikacji miejskiej, warto chociaż parę stacji przejechać pierwszą linią metra. Kolej podziemna budapesztańskiego metra otwarta została w 1896 roku i stanowi najstarszą kolej podziemną w Europie kontynentalnej. Z tego właśnie względu, aby przenieść się nieco w czasie, warto skorzystać z linii M1, w której zarówno stacje, jak i same wagony przeniosą nas o ponad 100 lat wstecz.

Jak wspomnieliśmy trzy, spośród czterech linii metra budapesztańskiego krzyżują się na stacji Deák Ferenc tér. Czwarta linia ma swój wspólny punkt z trzecią na stacji Kálvin tér, a także z drugą na stacji Keleti. Każda z linii posiada swój kolor:

 

M1 (żółta)                          trasa: Vörösmarty tér – Mexikói út.
M2 (czerwona)                trasa: Déli pályaudvar – Örs vezér tere
M3 (niebieska)                trasa: Újpest-központ – Kőbánya-Kispest
M4 (zielona)                     trasa: Keleti pályaudvar – Kelenföld vasútállomás

Metrem dojedziemy również do stacji kolejowych; na dworzec Keleti (Keleti pályaudvar) wiedzie linia M2 i M4. Linią M2 dostaniemy się również do stacji podmiejskiej kolejki HÉV, zlokalizowanej przy placu Batthyány tér, na stację Nyugati dojedziemy linią M3, na Déli dostaniemy się czerwoną linią, zaś na Kelenföld zieloną. Główne atrakcje turystyczne, zlokalizowane w prawobrzeżnej części miasta również znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejki podziemnej.

✈️ Szukasz lotów na Węgry 🇭🇺 ❓ Kliknij TUTAJ, aby znaleźć najtańszy lot do tego miejsca ❗

🛌 Potrzebujesz noclegu na miejscu? Najtańsze noclegi znajdziesz na booking.com

🌐 Pozostań w kontakcie z bliskimi, dzięki Airalo! Wpisując specjalny kod polecający: ADRIAN6665 otrzymasz 3 USD zniżki na pierwsze zamówienie, a nasz SAMOUCZEK pomoże Ci w instalacji eSim!

Wróć

____________________________________________________________________________________________________________
  • Saudyjczycy_6 Arabia Saudyjska
    Saudyjczycy - kilka słów o mieszkańcach tego…
  • Ryga
    Ryga z dzieckiem - co robić w stolicy Łotwy?
  • 159177810_1152766848478309_3809519046269323479_n
    Co zobaczyć w Kuala Lumpur - magiczne zakątki…
  • 400719319_364222292778635_8279587804737577508_n (1)
    Bruksela w jeden dzień: co zobaczyć w stolicy Belgii…

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polub nas na facebooku

Śledź nas na Instagramie

W Dubaju wszystko musi być większe - nawet chwas W Dubaju wszystko musi być większe - nawet chwasty :)

W samym sercu Dubaju, tuż obok Burdż Chalifa, można natknąć się na gigantyczne dmuchawce. Nie, nie rosną tutaj naturalnie. To rzeźba polskiego artysty Mirka Struzika(tak, dobrze czytacie – Mirek to Polak, który zrobił Dubajowi łąkę:)). Jego gigantyczne dmuchawce wyglądają, jakby ktoś wziął zwykłe polne rośliny i wrzucił je do laboratorium, w którym inżynierowie Dubaju projektują kolejne megastruktury. Efekt? Futurystyczna łąka ze stali nierdzewnej, podświetlona w taki sposób, że wieczorem wygląda jak scenografia do filmu science fiction.

Jeśli Dubaj ma jedną zasadę, to brzmi ona: rób wrażenie. I dmuchawce Mirka Struzika doskonale wpisują się w tę filozofię.

#dubaj #dmuchawcedubaj #dzieckowdubaju #dubajzdzieckiem #dubaj🇦🇪 #mirekstruzik #polacywpodróży #polacywdubaju #burdżchalifa #burdzchalifa
Nasz trzeci raz w Dubaju. Trzydniowy stop w drodze Nasz trzeci raz w Dubaju. Trzydniowy stop w drodze do Wietnamu. Gdzie się zatrzymać? Braliśmy pod uwagę dwie opcje: Deirę – starą, handlową część Dubaju, oraz Szardżę – sąsiedni emirat, który jest tańszy, ale jednocześnie konserwatywny i mniej „dubajski”. Ostatecznie wygrała Deira – bo blisko lotniska i bardziej autentyczna.
 

Deira – Dubaj, który oddycha, a nie tylko błyszczy🫚🧄🧅

Jeśli wasza wizja Dubaju to jedynie szklane wieżowce, złote klamki i klimatyzowane przystanki autobusowe, to Deira może was zdziwić. To tutaj miasto naprawdę żyje. Nie w Instagramowym sensie „wow, patrzcie na ten infinity pool”, ale w rzeczywistości – w wąskich uliczkach, przy zatłoczonych bazarach, w zapachu świeżego chleba i przypraw.

Wielu uważa Deirę za „mniej bezpieczną”, co w języku turystów oznacza zazwyczaj: jest tam taniej i bardziej autentycznie. W rzeczywistości nie czuliśmy się tu ani trochę zagrożeni – może poza chwilą, gdy sprzedawca perfum próbował przekonać nas, że jego zapach „trzyma się dwa tygodnie” 😉

Kto mieszka w Deirze? 👳‍♂️🧕

Deira to Dubaj imigrantów. Mieszka tu głównie ludność pochodząca z Indii, Pakistanu, Bangladeszu, Filipin i Afryki Wschodniej. To oni od dekad tworzą to miasto – prowadzą sklepy, smażą najlepsze samosy w okolicy i zarządzają biznesami, które pozwoliły Dubajowi stać się tym, czym jest. 

Abra – najtańsza atrakcja Dubaju🚣

Jedną z największych atrakcji Deiry jest przeprawa przez zatokę Dubai Creek. I tu wchodzi ona – cała na drewniano – abra. To tradycyjna łódka, którą od wieków mieszkańcy Dubaju przemieszczali się między Deirą a Bur Dubai. Koszt tej przygody? 2 dirhamy (czyli jakieś 2,20 zł). Tak, w Dubaju nadal istnieje coś, co kosztuje mniej niż batonik w automacie. 

Przejazd trwa dosłownie kilka minut, ale to wystarczy, by poczuć klimat dawnego Dubaju. 

#dubaj #dubajzdzieckiem #deira #deirazdzieckiem #dubaicreek #dubaj🇦🇪 #emiratyarabskiedlapolaków #dubajdlapolaków #dubajewo #dzieckowdubaju #abra #abradubaj
Ile kosztuje dostanie się do Wietnamu? Podzielimy Ile kosztuje dostanie się do Wietnamu? Podzielimy się naszymi kosztami i przemyśleniami, ale zaznaczamy: byliśmy uwiązani terminami, więc niektóre decyzje można było zorganizować taniej. Mediana? Zazwyczaj wychodzi drożej. A my? No cóż, złapaliśmy kilka okazji, ale i kilka wpadek. Oto jak to wyglądało.

Loty – czyli jak nie zbierać mil🛫

Nasza podróż rozpoczęła się od lotu do… Dubaju. Dlaczego? Bo promocje kuszą. Turkish Airlines miało wtedy świetną ofertę – bilety w dwie strony za 1150 PLN na osobę, z bagażem rejestrowanym i posiłkiem na pokładzie. Brzmiało jak marzenie, prawda? Tym bardziej że zbieramy punkty Miles & More. 
Niestety, jak się później okazało, w zakupionej przez nas taryfie punkty nie są naliczane. Brawo my 🙂

Na dokładkę czekała nas sześciogodzinna przesiadka w Stambule. Czy można to było zorganizować lepiej? Pewnie. Ale przynajmniej odkryliśmy pro tip: jeśli macie przesiadkę dłuższą niż 5 godzin, Turkish Airlines oferuje darmowy posiłek na lotnisku. Wystarczy udać się do Care Pointu i poprosić o voucher – dostaniecie kupon na posiłek z napojem do wykorzystania w jednej z restauracji. Biorąc pod uwagę ceny na lotnisku w Stambule (jedna kanapka Big Mac za 62 PLN, serio?), to jest game changer.

Dubaj – trzy dni błyskotek🏙️🇦🇪

W Dubaju spędziliśmy trzy dni. Nie będziemy się rozpisywać, bo Dubaj to Dubaj: błysk, przepych i klimatyzacja ustawiona na „syberyjski mróz”. Naszym następnym krokiem był lot Cathay Pacific do Wietnamu – dokładnie do Ho Chi Minh.

Lot do Wietnamu ✈️🇻🇳

Za bilet w dwie strony z Dubaju do Ho Chi Minh zapłaciliśmy 1450 PLN na osobę. Cena obejmowała bagaż rejestrowany i posiłek, a Cathay Pacific, linie z Hongkongu, zadbały o nasz komfort. W Hongkongu mieliśmy kilkugodzinną przesiadkę i ambitny plan: szybkie zwiedzanie. Niestety, plan rozbił się o deszczową rzeczywistość i naszą walkę z jet lagiem. Zamiast eksploracji miasta wybraliśmy siedzenie na lotnisku.

#wietnam #lotydowietnamu #vietnam #turkishaitlines #cathaypacific #lotniczetipy #taniebiletydoazji #taniebiletydowietnamu #biletydosajgonu
Instytut Oceanografii w Nha Trang, jedno z najstar Instytut Oceanografii w Nha Trang, jedno z najstarszych centrów badawczych w Wietnamie, zaprasza na niezwykłą podróż w głąb oceanu. A dokładniej – w głąb starego budynku pełnego ryb, formaliny i lekkiego chaosu. Brzmi jak coś dla was? No to zaczynajmy!

Wchodzimy do środka. Tutaj zaczyna się prawdziwa podróż, która bardziej przypomina wycieczkę do muzeum z czasów naszego dzieciństwa niż nowoczesne centrum edukacyjne.

Co znajduje się wewnątrz?🐠🦈🐙🪼
 • Akwaria – kilka pomieszczeń z małymi zbiornikami, w których pływają ryby, koralowce, a czasem coś, co wygląda jak mieszanka obu. Nie spodziewajcie się oceanicznego spektaklu na miarę dubajskiego akwarium – to raczej skromna prezentacja lokalnej fauny morskiej. 
 • Wypchane stworzenia morskie – tu zaczyna się prawdziwa zabawa. Rekiny, żółwie, a nawet wieloryby w wersji „po życiu” czekają na was w szklanych gablotach. Niektóre eksponaty są imponujące, inne wyglądają, jakby miały za sobą długą i bolesną podróż przez czas. 
 • Zbiory w formalinie – jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, jak wygląda ośmiornica w słoju, to macie okazję się przekonać. Kolekcja jest imponująca, ale trochę przypomina gabinet osobliwości z XIX wieku. Może i niezbyt nowoczesne, ale na pewno oryginalne.

Ile to kosztuje?💵
Wstęp kosztuje zaledwie 40 000 VND (około 7 zł) za osobę dorosłą i 20 000 VND (około 3,5 zł) za dziecko.

Jak się tam dostać?🚍🛵
Instytut znajduje się około 6 km od centrum Nha Trang. Najłatwiej dojechać  taksówką. Jeśli wolicie spacer, przygotujcie się na trochę wysiłku w tropikalnym słońcu (przetestowane). Fajnie idzie się plażą. Później, na ostatnie km, lepiej wziąć taksówkę.

#nhatrang #nhatrangvietnam #nhatrangzdzieckiem #wietnamzdzieckiem #polacywwietnamie #muzeumwwietnamie #wietnamskie #wietnam2024 #urlopwwietnamie #wakacjewwietnamie
W cieniu betonowych hoteli i gwaru skuterów w Nha W cieniu betonowych hoteli i gwaru skuterów w Nha Trang, znajdujemy Świątynię Long Son – miejsce, które łączy duchowość, architekturę i odrobinę wysiłku fizycznego.

Świątynia Long Son, znana także jako Pagoda Białego Buddy, została zbudowana pod koniec XIX wieku, choć obecny wygląd to efekt wielu remontów. 

Aby dotrzeć do najsłynniejszego punktu Long Son – wielkiego, siedzącego Białego Buddy – musimy wspiąć się po 152 schodach. Brzmi niewinnie? Poczekaj, aż poczujesz wietnamską wilgotność. 

Po drodze zatrzymujemy się przy Leżącym Buddzie - i tak, jest tak spokojny, jak tylko można sobie wyobrazić. Posąg przedstawia Buddę w momencie nirwany – czyli w stanie, który można osiągnąć, gdy przestajesz przejmować się szaleńczym ruchem w Nha Trang. To świetny moment, by złapać oddech (lub wymyślić pretekst, żeby już nie iść dalej).

Na szczycie wzgórza czeka na nas nagroda: gigantyczny, 24-metrowy posąg siedzącego Buddy Gautamy na lotosowym tronie. Widoczny z wielu części miasta, ten posąg jest nie tylko symbolem Long Son, ale też Nha Trang jako całości.

#wietnam #nhatrang #nhatrangzdzieckiem #świątyniawnhatrang #wakacjewwietnamie
Po dotarciu kolejką linową (tak, tą jedną z na Po dotarciu kolejką linową (tak, tą jedną z najdłuższych nad wodą – 3,3 km), stajemy na ziemi Hon Tre i mamy ochotę krzyknąć „wow”. 
Palmy, szerokie chodniki, perfekcyjnie ułożona kostka i uśmiechnięta obsługa w firmowych uniformach. Ale zaraz… Gdzie ci wszyscy ludzie? Mimo popularności miejsca, wydaje nam się, że spacerujemy po lekko opustoszałym planie filmowym.

Po jakimś czasie spędzonym w kraju, gdzie skutery to przedłużenie nóg, a przepisy ruchu drogowego są raczej sugestią a nie regułą, Hon Tre jawi się nam jako dziwna, niemal surrealistyczna oaza. Wyobraź sobie – ani jednego skutera! Żadnych trąbiących klaksonów, żadnego ryzyka, że wjedzie w Was skuterzysta, który jednocześnie rozmawia przez telefon, wiezie dwie osoby oraz kurczaka w klatce. W zamian dostajemy chodniki. Tak, chodniki – i to takie, po których naprawdę można chodzić.

Nie ma się co oszukiwać – Hon Tre to miejsce, gdzie ryzyko zostało wyeliminowane do zera. Chcesz przejść przez ulicę? Proszę bardzo, nie ma ulic. Masz ochotę na dreszczyk emocji? Musisz poszukać go w parku rozrywki VinWonders, bo spacerując po wyspie, możesz co najwyżej potknąć się o własną nogę.

Hon Tre to Wietnam na sterydach – piękny, idealny, ale trochę… sztuczny:)

#wietnam #wietnamzdzieckiem #wyspawietnam #nhatrangatrakcje #hontre #hontre
Vinpearl Cable Car w Nha Trang to kolejka linowa o Vinpearl Cable Car w Nha Trang to kolejka linowa o długości 3,3 km. Oferuje ona nie tylko jeden z najdłuższych przejazdów nad wodą na świecie, ale także zaprasza do świata VinWonders – ogromnego kompleksu rozrywki na wyspie Hon Tre.

Z jednej strony woda mieniąca się odcieniami błękitu, z drugiej – panorama miasta Nha Trang. A na horyzoncie wyspa z wielkim napisem „VINPEARL”, który wygląda jak wietnamska wersja Hollywood. 

Sam przejazd kolejką trwa około 12 minut.

Na wyspie czeka Cię park rozrywki, plaże, akwarium i show, które jest jak mieszanka teatru i efektów wizualnych. 

Ile to kosztuje?

Ceny biletów zależą od wybranego pakietu. My nie jesteśmy fanami parków rozrywki, więc nasz wybór okazał się bardzo korzystny. Za przejazd kolejką dla dwóch dorosłych i dziecka (6 lat) zapłaciliśmy 300.000 VND (ok. 49 PLN). W cenę biletu wliczone były też trzy lunche, każdy o wartości 100.000 VND (ok. 16 PLN), które można było wykorzystać w oznaczonych restauracjach na wyspie.

#wietnam #wietnamzdzieckiem #wietnamatrakcje #atrakcjewwietnamie #wietnamdladzieci #kolejkalioniowa #vinpearl #vinpearlcablecar #vinpearlnhatrang
Świątynia Po Nagar w Nha Trang została wybudowa Świątynia Po Nagar w Nha Trang została wybudowana między VII a XII wiekiem przez Czamów. Po Nagar to hołd dla Matki Ziemi – bogini, która według lokalnych wierzeń nauczyła ludzi rolnictwa, tkactwa i tego, jak żyć w harmonii. Słowem, była influencerem swoich czasów 🙂

Dziś świątynia jest miejscem modlitwy i zachwyca detalami architektonicznymi, a jej ceglane mury to dowód na to, że kiedyś “trwałe budownictwo” znaczyło coś więcej niż 10-letnią gwarancję.

Bilet wstępu do świątyni kosztuje 30.000 VND (ok. 5 PLN).

#wietnam #nhatrang #nhatrangtrip #nhatrangvietnam #nhatrang2024 #ponagartemple #ponagarchamtowers #wietnamświątynia
Instagram

Dołącz do naszej grupy na FB: Tanie loty i wczasy – same rarytasy :)

grupa na fb
© 2025 Okulary Na Świat | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme